Jeg har mistet mamma og pappa

Jeg trodde faktisk at jeg var klar for det verste, men det var jeg langt ifra. Det er nå jeg skjønner at ingen kan forstå de følelsene, jeg forstår det ikke selv. Når alt faktisk gikk inn på meg å jeg forsto hva valgene mine førte til knakk jeg sammen. Jeg har faktisk mistet mamma og pappa for godt, selv om vi alle er i live!

 

For en uke siden gikk jeg ut med at jeg skulle feire bursdag for første gang i livet mitt, å det kunne medføre at jeg ble meldt ut av organisasjonen som jeg hørte til, Jehovas Vitner. Det i seg selv er ikke så skummelt for det jeg jeg lenge ønsket, men tanken på at det medfører at alle som er Jehovas Vitner ikke kan ha den minste kontakt med meg var skummel, for mamma og pappa er jo det. Men nå, 1 uke senere er det slik utfallet er blitt…

(Meg som liten)

På fredag snakket jeg med mamma og pappa anngående at jeg kom til å være i avisen neste uke og at det var en enveisbillett ut. De var utrolig lei seg med tanke på de vet at når det skjer så må de som alle andre utstøtte meg. Etter å ha grått i telefonen i flere timer mens jeg snakket med dem fikk jeg vite direkte at da blir det en sommer uten Christina. Jeg visste at det kom til å skje, men den følelsen av å vite hundre prosent at dette blir siste gang jeg hører stemmen deres. Jeg knakk totalt sammen hele den kvelden, det var som om jeg bokstavelig talt hadde mistet dem å ifølge dem var alt min feil…

Jeg, Christina Lægreid valgte å være ærlig mot religionen min å melde meg ut. Jeg valgte etter 20 år å leve mitt liv å gå mot drømmene mine. Jeg valgte ikke å miste alle, de valgte meg vekk på grunnlag av valget mitt. Jeg kan nå gjøre akkurat hva jeg vil uten å være redd for religionen, men uansett hva som kommer til å skje framover så kommer jeg alltids til å elske mamma og pappa. Jeg kan være sint og såret pga dem, men jeg kommer aldri til å få meg selv til å slutte og elske dem. De har tatt sitt valg, så eneste jeg må gjøre nå er å se framover. Jeg føler meg utrolig naken her jeg står uten så mange av mine nærmeste, men det skal ikke stoppe meg og mine drømmer!

 

Christina

47 kommentarer
    1. Du har faktisk valgt det selv! Du vet godt hva du går til når du tok dåpsspørsmål og du visste godt hva som ville skje om du tar det valget du har tatt! De gjør det de må for å være lojal mot sin gud! Det er faktisk bare deg selv du har å takke her christina…

    2. Trist å lese hva du går gjennom nå, men det er ditt valg som du har tatt. Det er tøft av deg å ta en slik avgjørelse. Men, det som er riktig for deg – ER riktig! 🙂

    3. FYI FAEN du som er anonym her.. Du er virkelig et dritt menneske som sier dette… Sitter og sitrer av sinne. Du har tydeligvis ikke peiling på hva det er å ha menneskerettigheter. Alle har lov til å velge å forlate en religion sekt klubb hva som helst uten å bli utstøtt. Det er disse Jæ..a menneskene som er hjernevasket som elger dette av fri vilje.
      Christina er sykt sterk og hun fortjener bedre mennesker rundt seg som elsker henne uansett. Det er ubetinget kjærlighet og det er noe som ikke eksisterer i denne dritt slekta!!!! Ikke våg å rakke ned på tantejenta Mi!!!!

    4. Hvordan morskjærligheten og kjærlighet for eget barn ikke kan veie tyngre enn kjærligheten til en Gud er over min fatteevne…
      Jeg føler med deg, Christina! Ingen burde behøve å oppleve det du opplever nå.
      Å være så TOTALT hjernevasket som denne sekten er, og ikke ha det minste medmenneskelighet. Hvis det virkelig finnes en gud, så er han god, og ville aldri ha oppfordret foreldre til å slå hånden av egne barn!

    5. Utrolig trist å høre at det var dette som ble utfallet for deg, Christina. Men du virker som du er ei utrolig sterk jente, og jeg har en enorm respekt for deg og valgene du har tatt for din egen del! Når det gjelder kommentaren fra tanten din ovenfor om ubetinget kjærlighet, er det tydelig at det er en puslebrikke som har falt for plass for deg for lenge siden! Stå på, Christina! <3

    6. Og du, anonym er bare en feig dritt som ikke tørr å bruke navnet ditt over en så sterk uttalelse. Håper jehova er med deg😂

    7. Kjære anonym. Du er smart som velger å forbli anonym. Bare det du skriver der er nok for meg til å tenke du burde få en bekymringsmelding på deg til barnevernet om du er så heldig og ha barn. Jeg som pappa hadde aldri aldri valgt bort barna mine på denne måten. Jeg er sjokkert her jeg sitter. Hun må leve sitt liv og følge sine drømmer. Om mamma og pappa til Christina leser dette…så for å si det på godt norsk..dere må ta dere en pære. Dere velger ikke bort sine egne barn. Dere har fremdeles en mulighet nå..dere valgte å sette henne inn i denne verden. Og det er deres fordømte PLIKT og ALDRI svikte deres egne barn.

    8. Hei, dette høres utrulig trist ut. I et land som Norge burde ikke slikt no være tilfelle.. 🙁
      Vil du fortelle litt om Jehovas vitner og hvorfor du blir utstøtt i denne grad når du tar avstand? Og kanskje litt om hva som gjør at du melder deg ut? 🙂

    9. Dette er absolutt ikke din feil! Syns du er utrolig sterk som følger drømmene dine for å gjøre det som er rett for deg! Du klarer å komme deg gjennom dette. Heier på deg!

    10. Når du var i den religionen så var du jo venner med andre som ikke var i den religionen og familien din er jo også det, så hvorfor kan de vær venner med andre som ikke er i religionen men ikke deres egen datter?.. Utrolig trist å lese

    11. Sterkt gjort!! Har en enorm respekt for deg som tar dette valget. Gud foran familie kommer aldri til å være noe annet en forkastelig.

    12. Kjære Christina, du har nå tatt et valg som må ha vært utrolig vanskelig men det som var det rette for deg. Du har selv valgt å døpe deg da du var 16 år som du har nevnt tidligere, som gjør at jeg da lurer på hvorfor du egentlig døpte deg hvis du i flere år ikke har villet vært et av jehovas vitner..? Du visste hva du gikk inn for selv, så det at du tar dette så offentlig og prøver å få andre til å syntes synd på deg er bare latterlig. Foreldrene dine og andre venner som er jehovas vitner har også tatt et utrolig vanskelig valg, tenk på dette også.

    13. Det er helt skremmende hva en del får seg til å skrive her. Det er sjokkerende å se slike uttalelser fra mennesker i 2017. Gro håp og kjærlighet. Størst av alt er kjærligheten. Hvorfor er det da greit å sette til side kjærlighet til egen barn fordi troen sier det? Dette er religiøs fanatisme…

    14. Man velger ikke å bli utstøtt! De som mener at det å velge å melde seg ut av en sekt er det samme som å ønske å bli utstøtt er jo helt idiotiske. Jeg hadde ikke utstøtt min familie om de hadde trodd på Thor og Odin liksom? Jeg ville uansett ikke vært med til paradiset hvis jeg ikke kunne vært der sammen med de jeg er glad i, hva faen er vitsen da?

    15. Ang dåp: Hvordan kan man mene at en 16-åring er i stand til å ta en så stor avgjørelse ?! Hvor mange mener det samme om livet i voksen alder som de gjorde da de var 16(!!) år gamle? Det er en grunn til at man et myndig først som 18-åring her i Norge.
      Som 16-åring er ikke hjernen ferdig utviklet engang… en av de siste utviklingene er nettopp evnen til å forstå konsekvenser fullt ut.
      Hvis Jehovas mener at valget om å døpe seg er SÅ jævlig bindende… hvorfor ikke vente til folk er voksne med å la de døpe seg?!

    16. Noen av disse kommentarene gir ikke det minste mening. Og til de anonyme som klarer å si at dette er Christina sin feil…hvordan våger du? Eier du ikke medfølelse? Empati? Selvstendig tenkning? Christina er usedvanlig modig, og hun burde få lov til å tenke, skrive og tro det hun vil uten å bli utstøtt av familien sin. Jeg er mor selv og klarer bare ikke å fatte hvordan man kan gjøre noe slikt mot sitt eget barn. Jeg kan ikke komme på noe ille nok til at jeg ikke ville ha hatt kontakt med sønnen min.
      Stå på, Christina! Vit at ikke noe av dette er DIN feil. Du ba ikke om å bli utstøtt. Du ville, enkelt og greit, bare ikke være ned i en religion du ikke trodde på lenger – ikke noe mer. At foreldrene dine utstøter deg er ikke noe du har valgt, det har de valgt selv.

    17. Anbefaler alle her å starte ett gratis bibelkurs med Johovas Vitner, dere sitter inne med mye feil informasjon om dem og det ville ikke skadet og undersøkt litt mer før man slenger ut alle disse kommentarene på nett.
      Lett å være rebell i kjellerleiligheten din 🙂

    18. Trist å lese at det ble sånn, Christina. Hvordan noen kan velge bort sin sønn eller datter, kan jeg ikke forstå. Glad du har gode mennesker rundt deg nå <3

    19. Hei! Bra valg. Det e familien din som velger deg vekk. Ikke du som velger bort dem. Kjenner at det puterer i blodet når jeg leser enkelte av kommentarene her! Vær sterk, det er ikke lett, men du må følge dine egne veier å leve ditt eget liv!
      Du gjør det rette. Fortsett slik!

    20. Trist. Jeg har lest mange, lignende historier om JV. Tror det finnes en organisasjon som hjelper folk som bryter ut. Det kan være en støtte. Det er vanskelig å fatte at foreldre kan ta avstand fra sine egne barn, og bare krysse dem ut, men sånn er det. Menigheten er nok veldig under press fra dem som har makten. En slutter vel ikke å elske sitt barn? Det er ikke slik vi skal leve.

    21. Linn: Jehovas vitner velger å ikke døpe barna sine som babyer som mange andre kristne gjør, PÅ GRUNN av at de selv skal kunne ta et valg når de er eldre og føler seg selv klar for dette valget. For å forsikre at de vet hva de går inn for så går de gjennom ganske så mange dåpsspørsmål før de får lov til å ta selve dåpen. Man kan være både 16 år, 28år men også 50 år om det så skulle være. Det er et personlig valg som ingen andre presser deg til å gjøre.

    22. Silje(dum som et brød) Har du ikke skjønt NOENTING av det Linn skrev?? Du trekker ut deler av tekster og finner på noe hvis ting ikke passer! Akkurat som resten av den pedofile tragiske sekten Jehovas FITTER. Linn sier at å måtte ta et sånn valg som 16 ÅRING!!! ikke burde skje!!! Hun har ikke snakket om noen på 28,eller 50 år!!! Hele gjengen med Jehova tullinger er så hjernevasket at det er skummelt! Tenk å sette en liksomgud foran unga sine!! INGEN NORMALE FOLK GJØR SÅNN!!

    23. Føler med deg kjære Christina, Støtter deg og valget ditt. Vi har religionsfrihet, og det er lov å ombestemme seg. At konsekvensene for deg nå er så alvorlige, er ufattelig grusomt..

    24. Etter ni års kamp mot dette onde uhyret av en sekt, burde ikke dette overraske meg i det hele tatt. Men det å kutte ut sine egne barn er bortenfor min fatteevne.
      Jeg husker hvor stolte dere var når Christina ble født Jan Otto, så hvordan du kan utstøte den lille jenta di med musefletter er bare forferdelig.
      Vi skal ta godt vare på henne, men jeg hadde satt pris på om du kunne ringe meg en dag så vi får avsluttet denne galskapen. Mitt nr er 917 41 474

    25. Religion er ett utrolig sårt emne. Hvem er jeg, hva vil jeg tro på og hvordan vil jeg leve. Alle mennesker har rett på sin tro. Og du har rett på å endre mening, føle at noe ikke er deg og deretter bryte med din gamme religion. Det som er det vonde med det hele er at religion skal splitte familier

    26. Uvirkelig vondt å oppleve. Ingen som ikke har studert med og vært styrt av systemet til Jehovas vitner, kan forstå hvordan de tenker. De skremmes til å gjøre som de eldste mener er rett. De trues til å ta valg som de selv blir ødelagt av. Det er mange måter å true noen til stillhet og ydmykelse på. Selv opplevde jeg å miste min mor til vitnene. En sterk kvinne som alltid har ment noe og tenkt Selv, ble til en stille og innesluttet dame, fullstendig styrt av hva som var forventet av henne. Uansett, alle her som skriver stygge ord om vitner, som karakteriserer dem som det ene værre enn det andre, husk de er alle noens elskede, savnede mor/datter/søster/tante/far/sønn/bror/onkel etc. Vi rundt dem, slutter ikke å elske og ønske dem i livet vårt. Vi må bare lære oss å leve med deres valg, og velge vårt eget liv. Det som er rett for en selv.

    27. Får skikkelig vondt inni meg å lese det her, at foreldrene dine kan gjøre det her bare fordi du valgte å melde deg ut.. Du er utrolig sterk og jeg ønsker deg alt godt videre i livet!

    28. Kjære Christina 💜
      Så utrolig trist å høre at du mister foreldrene dine nå, det må være hjerteskjærende! ! Det er godt å høre at du har familie rundt deg som tar vare på deg!
      Det at du mister kontakt med dem er selvfølgelig ikke din skyld, men det vet du nok. Men vondt gjør det uansett. Jeg kan ikke sette meg inn i det.
      Men til alle dem som skriver hjerteløse kommentarer om at det det er hennes feil, at det alltid er to sider av samme sak; at en bør studere med Jehovas vitner osv… ; dere har tydeligvis Ikke evnen til å se ting fra begge sider! Jeg har selv studert med Jehovas vitner og var selv døpt i 10 år. Jeg vet inderlig godt hvordan det er. Jeg meldte meg ut fordi jeg begynte å tenke selv og forstod at Jehovas vitner ikke har rett!
      Foreldre dine er selvfølgelig glad i deg, men de må vise lydighet mot sin religion /organisasjonen. Desverre så velger de sin religion foran sine barn. Det er dette de er opplært til.. Når en religion kan få foreldre til å kuttene bånd til sine barn; fordi deres barn tenker på en annen måte, vil leve sitt eget liv. .. Det er skremmende !!
      Håper at du får mye støtte fremover 💜
      Du er sterk og kan leve et liv i frihet!

    29. Først og fremst synes jeg det er tøft gjort å ta det valget du gjør,Christina.
      Hvordan du føler det nå,vet jeg ikke,men at du har det tøft det tror jeg på.
      Jeg er selv kristen,tror på Jesus. I Bibelen står det en del ting om hvordan man skal forholde seg til andre mennesker. Du skal elske din neste (De rundt deg) som deg selv… Gjør mot andre slik du vil at andre skal gjøre mot deg… I tillegg er det mange lignelser på Jesu kjærlighet til oss,hvor Bibelen bruker mors og fars kjærlighet til sine barn,som bilde. Derfor er det soleklart i mitt hode, at Gud ALDRI vil be deg om å slå hånden av ditt eget kjøtt og blod. Det er vranglære,rett og slett. I tillegg ser man i det nye testamente at Jesus aldri slår hånden av noen,ikke engang de verste forbrytere. Og så sier han: Lær av meg!
      Nå forteller jeg bare hva Bibelen sier,ettersom den er ganske sentral i saken.
      Fra det menneskelige synspunktet mitt vil jeg ikke kommentere det,for det er så åpenbart hva som er rett og galt her.
      Jeg ønsker deg lykke til, lille jente ❤

    30. Detta har ikje bare me religion å gjør. Det har me personene kor mye di velge å følga “reglene”. Men at hu mordi som virka så snill ut kan endra seg så ondt kan eg ikje fatta. Å eg hadde fader meg kje vist noen form for respekt for sånne mennesker, å elska noen som utstøte deg e bare heilt sykt. Såå jævlig imot den religionen at eg vil utrydda di, di kan Brenna.

    31. Det er fantastisk flott at du deler dette! Du har stilt deg selv midt i en kjempeviktig sak, og du er ikke alene her. Jeg kan ikke klare å forstå hvordan en tolkning av hvordan man skal leve livet sitt sammen med Gud kan ekskludere våre nærmeste på jorden. At man skal gjøre et valg i så ung alder som aldri kan reverseres uten å miste sine nærmeste fører med seg så store lidelser, at jeg er sikker på at Gud skammer seg på menneskene sine vegne av slik oppførsel. Jeg vil ønske det alt godt videre i sommer og etter det, og håper av hele mitt hjerte at de som du elsker så høyt, skal klare å se galskapen, slik at dere kan leve side om side, selv om dere har litt forskjellig personlig tro. Tro er personlig, tankene er dine, når vi lærer og respektere hverandre på tross av ulikheter, først da kommer kjærligheten skikkelig fram <3

    32. Lykke til Christina! Det er mye følelser i sving for både deg og dine foreldre – og for mange av de som kommenterer her også. Jeg håper det normaliserer seg for dere alle når dere får dette litt på avstand.
      Ta tiden til hjelp og unngå å snu tidligere kjærlighet til hat. Da blir avstanden til forsoning bare lengre.

    33. Jeg syntes det er en utrolig dårlig situasjon. Utrolig trist, og at det er et helvetet å gå gjennom både for deg Christina, men også familien din hjemme i Haugesund. Folk kan tror at moren og faren din tar dette kjempe lett. Men nei tvert imot. Folk sitter hjemme og griner som bare det! Foreldre dine er ikke så kalde som folk skal ha det til. De er utrolig glad i deg og har ikke lyst at dette skal skje dem. Jeg syntes det er en forferdelig måte du framstiller foreldrene dine på. I det ene sekundet skriver du hvor glad du er i dem og hvor mye du ser opp til moren din. Men i det andre sekundet skriver du hvor fæle de er og hvor synd det er for deg for de utstøter deg.
      Jeg synes du bare skriker etter oppmerksomhet! Denne bloggen er bare deprimerande å lesa. Er faen så trist. Jeg syntes mer synd på foreldrene dine, enn det er for deg.

    34. Synes det er helt sykt at foreldre velger å utstøtte barna de har oppdratt for å heller holde seg til en Gud som ikke engang eksisterer. Lykke til videre!

    35. Det finnes TO sider av samme sak. Christina sin side, er bare en av to deler. Ufattelig trist hvordan du henger ut foreldrene dine på nett, det er tragisk. Stakkars mennesker!! Tror du bør tenke deg litt om på hva du skriver og legger ut.

    36. Det er så naturstridig å slå hånden av egne barn, da må man forvente reaksjoner!
      Men man burde kanskje sett litt på om Jehovas Vitner egentlig er et sted det burde være lov å oppdra barn. Med dødsangst og store tanker om Harmageddon fra barnsben av… Barnevernet tar heldigvis grep hvis et av barna deres trenger blodoverføring, for det vil dere også droppe selv om en konsekvens kan være at ditt eget barn dør. Dette er ikke en sekt for barn, her får voksne, egosentriske og hjernevaskede sjeler gå “paradis” i møte alene.
      Jeg tror også på en Gud. Forskjellen er at min Gud er god, full av kjærlighet… til og med nok til alle. Jeg skal dele min evighet med barna og de andre som står meg nær. Og enda så får jeg lov til å elske og støtte de i dette livet også❤️

    37. Jehovas vitner er virkelig ikke et egnet sted å oppdra barn.
      En religion som beskytter pedofile, nekter livreddende blodoverføring og oppfordrer til å utstøte egne barn, burde vært mye mer i myndighetenes søkelys.

    38. Jehovas Vitner bruker psykologiske trusler for å hindre at medlemmer faller fra ved å vende tidligere medlemmer/familiemedlemmer ryggen. Et umenneskelig gruppepress! Det trues med at du mister all kontakt med famile og venner som tilhører ditt tidligere liv før du brøt ut – noe som betyr utrolig mye for de fleste. På den måten bidrar de sikkert til at flere ikke tør bryte ut av sekten. Jeg forstår sektens “agenda” ved å si dette for å hindre medlemsflukt og opprør – men jeg tar STERKT AVSTAND FRA AT FORELDRE OG VENNER KAN VENDE BARNA SINE RYGGEN. Det er for meg helt uforståelig, men sånn er det i denne sekten. Lurer litt på hva foreldre og venner innad i sekten EGENTLIG tenker og ønsker – en ting er hva som sies/skrives offentlig – en annen sak er hva som skjer privat? Vi kan fordømme sekten opp og ned i mente for deres syn på dette, men tror det er lite vi får gjort livssynet deres. Deres tro er slik, og de har sikkert en “god forklaring” på hvorfor det “må være slik”. Jeg har vanskeligheter med å tro at foreldre/søsken/nære venner har det noe lettere med seg selv når de må vende utbrytere ryggen. De som “er igjen” i sekten har jo sine sektmedlemmer de kan støtte seg til, mens den som bryter ut kanskje ikke har mer enn et par virkelig nære gode venner utenfor som kan være der for dem. Det er helt klart at det er vanskelig å bryte ut, og helt forferdelig å oppleve at dine nærmeste snur ryggen til deg og blir “borte”, og samtidig greie å holde seg til det valget man har tatt. (Bare så det er sagt er jeg ateist uten noen fortid i noen sekt eller annet samfunn).
      Det skrives noe om at du ble døpt når du var 16 – så du “burde vite hva du gikk til”. Mennesket er i stadig forandring – vi endres hele livet. Så det som føltes rett for deg som 16-åring trenger nødvendigvis ikke være rett for deg når du er 19 år. Slik er livet – vi endres hele tiden – modnes.
      Du er heldig som har annen familie rundt deg nå Christina som vet hva du går gjennom – som selv har vært der du er nå. Det er de du må støtte deg til. Det er kjempetrist om du mister kontakten med foreldre og søsken. Det er helt uforståelig for meg at det går an å vende sitt eget barn ryggen på bakgrunn av at du har valgt å føre et annet liv enn dem. Men er det faktisk slik at de gjør det – så er det en konsekvens du må lære deg til å leve med. Du blir nødt til å leve med at dine nærmeste utstøter deg pga sitt livssyn og vender deg ryggen. Uansett hvor forferdelig galt det oppleves og føles. Du må sørge.
      Heldigvis har du en familie “utenfor” som er der for deg og forstår deg. Jeg ønsker deg lykke til med et nytt liv utenfor sekten, og håper det blir slik du ønsker i størst mulig grad. Det finnes helt sikkert støttegrupper etc for utbrytere som også kan være til støtte for deg. Husk du er sterkere enn du visste på forhånd 🙂

    39. Hei.

      Jeg leter etter en støttegruppe for ofre av sekten Jehovas Vitner. Seriøst. Jeg søker hjelp. Det helvetet slipper aldri taket!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg