kunne mistet livet, men ingen brydde seg

Verste av alt, det kom ikke som et sjokk! Vi har vell alle sett de videoene der folk med skjult kamera detter eller kollapser for å se hvordan dens medmennesker reagerer. Responsen er ufattelig dårlig, selv når det var snakk om død eller liv. Det fikk jeg selv erfare i går kveld.

Jeg og Melissa hadde gått tur på kvelden hvor vi endte opp i sentrum for å kjøpe oss noe mat før vi tok bussen hjem. Vi ble sittende på busstoppet da en ungdomsgjeng på 3 vimset rundt i busstoppet ved siden av. Han ene hadde drukket alt for mye, så han kunne nesten ikke gå og vennene hans greide ikke helt å ha kontrollen på han. Plutselig løper han med venninnen etter ham forbi oss, det tar ikke lange tiden før han snøfler i sine egne bein og ender liggende på bakken. I det kommer bussen våres og vi spretter opp å gjør oss klar til å gå. Vi snur oss tilbake til ungdommene å da hadde ting skjedd!

Gutten som hadde drukket for mye hadde greid å fått seg over et gjerde og falt ned en bakke bare noen cm fra en dam. Vi ser bare jenta hoppende over gjerdet etter ham. Jeg bare, “hva faen”!? Det var folk rundt de når dette skjedde, det var en gjeng voksne rett ved når dette skjedde. Hvorfor var det ingen som reagerte på at det faktisk var en ganske farlig situasjon!? Det var ikke spørsmål en gang når vi så det. Jeg og Melissa bare så på hverandre før vi gikk ifra bussen for å hjelpe. Vi spurte om de trengte hjelp, å hun bare lyste av glede når hun så oss. Jeg fikk skikkelig vondt av henne, for de hadde aldri greid å fått han opp den bratte og glatte bakken alene.

Vi mistet kanskje bussen vår, men vi følte oss tusen ganger bedre. Men det vi ikke forstod, hvorfor var det ingen som brydde seg? Vi fikk ikke med oss at han falt ned, men det gjorde andre. Alle kan se den komme at han detter ned bakken, slår seg og drukner. Eller tenk hvis den unge jenta som prøvde å hjelpe kompisen sin hadde slått seg og de begge hadde havnet i vannet? Hadde folk kanskje vurdert å sett etter dem da? Han siste kompisen deres som prøvde å ringe etter noen som kunne hente dem hadde aldri greid å reddet dem begge. Så hva må til for at folk skal bry seg? Er det flaut å spør om de trenger hjelp?

Jeg hadde aldri tilgitt meg selv om det hadde vært en annonse i avisen dagen etter om at han mistet livet, for jeg vet at jeg kunne gjort noe! Det er fælt å se hvor kalde vi mennesker kan være. Du må liksom skrike om hjelp for at folk muligens skal snu seg og hjelpe. Jeg føler at hvis vi alle hadde vært mer oppmerksom på hverandre og rekkt ut en hånd når noen trengte det, så mulig vi hadde reddet flere liv.

Bare tenk på de som tok livet sitt fordi de ble mobbet. Det er ikke bare mobberen som har skylden for døden hans, men alle som var vitne til at det skjedde. De sto å så på og LOT det skje. Ord kan være like sårende som om noen skulle knivstukket offeret. Hadde du kunnet sett på mens en hadde blitt knivstukket? Det tror jeg ikke. Så da burde du heller ikke kunne se på at noen blir mobbet. Dropp å ta fram telefonen slik at du er sikret å ha det på film, ta heller fram godheten for andre mennesker og stopp “knivstikkingen”.

6 kommentarer

Siste innlegg