Jeg måtte velge mellom utdanning eller familie

Jeg tenker alltids at jeg skal vente litt for å se om ting ordner seg, men skal jeg holde på slik hele tiden så blir det mye dødtid på bloggen min. Jeg tror det er på tide at dere får se den “perfekte” siden av livet mitt. Jeg vet at dette kommer til å skuffe mange, de kommer aldri til å helt skjønne hvorfor. Det som er så rart er at jeg sitter med den følelsen av at det var det rette å gjøre nå. Mulig jeg ikke helt forstår hva som har skjedd, for uansett hvordan jeg vendte på ting så hadde jeg aldri sett dette komme, jeg var for nære til at det skulle bli ødelagt. Men den dag i dag sitter jeg nå uten læreplass etter at jeg gav min oppsigelse mot min vilje.

Ja det stemmer, jeg sa opp læreplassen min selv om jeg bare hadde 3 mnd. igjen. Mange river seg nok i håret når de leser dette, men la meg forklare… Når jeg startet opp så fikk jeg beskjed om at jeg kom til å jobbe 08.00-16.00 man-fre. Det var utrolig deilige tider som jeg virkelig ikke kunne klaget over. Jeg var jo vant til å jobbe både morgen, kveld og helger andre plasser så det å kunne få noe ut av dagen etter jobb hver dag var en drøm. Men etter noen måneder så fikk vi vite at vi skulle jobbe annenhver helg, så fikk vi fri mandagen den uken vi jobbet helg. Greit nok tenkte jeg, men så får vi beskjed om at vi skal jobbe kveld den lørdagen, å siden vi hadde fastlønn så fikk vi ikke tillegg disse lørdagene. Dette falt ikke så godt i smak, men jeg sa ikke så mye.

Etter hvert så startet jeg å mistrives mer og mer i jobben. Den var veldig krevende, jeg følte meg som en robot som ble pushet til det ytterste hver dag uten å bli tatt hensyn til. Ja, jeg trivdes ikke på jobb. Uansett hvor fæl jobben i seg selv kan være så kan en holde ut så lenge det er et bra arbeidsmiljø. Ja, det manglet her. Det var aldri et spørsmål om jeg skulle jobbe helg, det var en selvfølge. Så da jeg plutselig så på vaktlistene at jeg skulle jobbe kveld så og si alle dagene framover så sa det STOPP! Nei, jeg hadde ikke fått noe beskjed om dette. Å nei, tillegg fikk jeg heller ikke hvis jeg jobbet kveld. Da måtte jeg si ifra. Jeg og søsteren min har gått gjennom mye sammen, så vi trenger virkelig tiden vi hadde sammen på kveldene. Jeg hadde i tillegg fikset meg en ekstrajobb som jeg kunne jobbe hjemmefra fordi lærling lønnen ikke strakk til. Men selv om tiden min var så kort, å sjefen min visste om min situasjon så fikk jeg beskjed om å jobbe vaktene eller komme med oppsigelse. Her var det ikke noe spørsmål fra min side om hva jeg kom til å gjøre.

Dere tenker kanskje at det er helt på tryne av meg å si opp når tiden er så kort. Jeg ser den, men det var virkelig ikke verdt det. Jeg setter familie høyere enn noe som helst. De 3 månedene hadde virkelig bare ødelagt meg skal jeg være ærlig. Jeg valgte familie i stede for fagprøven. Hvis det virkelig skal være så vanskelig for meg å få den fordømte fagprøven så gir jeg opp. Denne gangen har jeg ikke noe plan B. Det som er så rart er at jeg har aldri følt meg bedre. Det er viktig med en utdannelse ja, men slik som situasjonen min var her og nå så er den ikke viktig nok!

Heldigvis så har jeg nå fått muligheten til å jobbe med noe jeg vet jeg kommer til å trives utrolig godt med framover! Jeg ser virkelig fram til å vise dere hva jeg kan utrette!

23 kommentarer
    1. Typisk blogg jenter, blåses opp ein historie bare fordi dei sleit me ein normal jobb og vil heller tjena penger på sminke, kropp og finna seg ein sugar daddy😂 faen for ei sutring på deg

    2. Hei fine blondi ☺
      Eksisterer det ikke noen fagforening på arbeidsplassen din ?
      Dette som du beskriver er jo “hull i hode”. De kan ikke behandle folk slik !

    3. Som fast leser håper jeg dette kan få deg til å tenke over valget en gang til…
      Fagprøven er utrolig viktig i dagens samfunn og du er tross alt bare 3 måneder unda. Det er ganske kort tid omm du tenker Hva er 3 måneder av livet ditt? Det er helt forståligt att du misstrives med arbeidstidene. Men beklager slik er nådagens verden. Noen ganger må en bare gjør det fordi en må og ikke selv vill. Forr din egen del håper jeg du kan finne mot i deg selv til å ta opp faget igjen selv pga dårlige arbeidstider.
      Du er en sterk dame og jeg som mange andre av dine lesere har full tro på att dette kan du klare. =)

    4. Uff, så kjedelig da. Men nå er det faktisk slik at fagbrev ikke betyr alt i verden, ikke så mye som det gjorde før… Jeg har hatt fagbrev i 5 år, og ikke før i fjor fikk jeg endelig en høy stilling! Etter 4 år med helgestilling og løse vakter… Så fint å ha fagbrev, NOT. Betydde visst ingenting når alt kom til alt. Så ikke se mørkt på det. Du kan komme langt om du bare bestemmer deg for det! Med eller uten fagbrev 🙂

    5. Dette klarer du å snu til noe posetivt.!!
      Jeg har alltid hatt trua på deg si jeg begynte å lese, å har det enda..
      Never give up!!

    6. D du beskriver her, er en helt vanlig situasjon som heter: å ha en jobb!!! De ansatte har en kontrakt på antall timer man skal jobbe i uka. Sjefen har lov å plassere deg som det passer bedriften innenfor de gitte tider denne bedriften er åpen. Noen jobber er bare åpne 8-16. Matbutikker 7-23. Om sjefen da velger deg til morgen eller kveldsvakt står de helt fritt til. Og det er ikke synd på de som l jobbe kveld. Da måtte jo butikken vært stengt om ingen skulle det? Og ingen fastlønnede har ub. Dette gjelder ikke bare lærlinger. Det er det samme for heltidsansatte. For et brødhode du er. Setter deg selv i offerposisjon for å få medfølelse, og så er ikke engang situasjonen din noe utenom det heeeelt alminnelige.

    7. Ser ut som du har hatt litt feil forventninger til hva det vil si å være lærling. Og som du selv sier så hadde ikke engang opplæringskontoret Noe å si. det hadde de gjort hvis noe var galt her, så det var nok dumt at du ikke holdt ut 3 mnd til. Håper det ordner seg med nye jobben da.

    8. Eg hugser når eg var bakerlærling. Eg måtte alltid si nei til venner om kveldane, for eg måtte stå opp kl 4 om morgonen. Eg syntes det var heilt forferdeleg, men sånn er No livet.. ikke misforstå meg. Eg synes det er kult at du går egne veiar og ikkje bryr deg om alle som skal meine noko om kva du driv med, men akkurat dette med lærlingejobben blei litt pinglete 🙁

    9. Christina!
      Selv om det bare var 3 mnd igjen, kan du alltid ta de igjen en annen gang å på en plass du sikkelig trives! Byttet læreplass selv til en plass jeg trivdes mer og motivasjonen kom på topp!
      – viss du finner ut at du ikke vill fullføre er det ingen skam, jeg vett du finner ett yrke eller en jobb du kommer til å ELSKE! Du er rå!
      Hilsen sittekompis på skolen 😙

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg