Det tok meg over 1 år før jeg greide å kvitte meg med den

Visse ting var lettere å la gå enn andre når jeg avsluttet mitt liv som Jehovas Vitne. Mye av troen min hadde gradvis visnet før jeg meldte meg ut, å den dag i dag er så og si all min religiøse tro død. Men det har vært visse ting som har sittet sterkere inne, ting jeg ett år senere enda ikke har greid å legge fra meg. Denne har fulgt meg når jeg flyttet til Gjøvik, når jeg flyttet til Stavanger og den ble til og med med meg inn i mitt nye hjem i kollektivet. Det er nemlig Bibelen. Mange av dere tenker kanskje at det ikke er noe vits å kvitte meg med den heller, at det heller er bra å ha den i hus for å bruke det mot dem. Det er mange som er gått ut av religionen som har den i hus, det er egentlig normalt å ha en bibel i hus. Men for meg så var det en helt annen grunn til at jeg beholdt den så lenge.

Jeg har nemlig hatt lyst å kvitte meg med den lenge, for jeg visste at så fort jeg greide å bli kvitt den så ville jeg føle meg hundre prosent fri. Høres kanskje litt overtroisk ut nå, men la meg fortelle noe dere alle vil bli sjokkert over…

Da jeg var liten så hadde jeg lett for å være redd om nettene, jeg var så urolog i kroppen at jeg ikke fikk sove. Det var bare to ting som gikk det til å forsvinne, å det var det at jeg måtte be om at Jehova skulle sende engler for å passe på meg og jeg sov med bibelen i armene. Det stemmer, i stede for å ha en kosebamse så sov jeg med den harde bibelen. Den kunne ikke ligge på siden av sengen eller på sengen ved meg, nei jeg måtte ligge med den slik som unger gjør med bamsen sin. Jeg husker ikke hvor lenge jeg holdt på med det eller hva som fikk meg til å starte, men jeg holdt på leeenge. Så det å ha bibelen i nærheten ble for meg det som måtte til for at jeg skulle sovne, å det har sittet langt inne. Værste av alt var at jeg alltids som godt etter det, så det er nok derfor det har vært så vanskelig å bli kvitt den.

Men nå, over 1 år etter jeg melde meg ut så havnet den i søppelkassa. Jeg drev å pakket opp og ryddet i hyller etter flyttingen hvor jeg da ble sittende med denne boka i hånden. Skulle jeg la den nok en gang vinne, eller skulle jeg få den ut av livet mitt? For første gang så havnet den ikke i skuffa mi, men i søppelet. Å vet dere hva?! Jeg sover enda like godt som jeg alltids har gjort, om ikke bedre! Det var det siste som fikk meg til å holde litt tilbake i den forbaska religionen, men nå, nå er all makt som den religionen hadde over meg vekke. Jeg er så glad for at jeg faktisk ikke ble så pass hjernevasket at jeg faktisk så hva jeg kastet bort livet mitt på. Jeg har aldri vært meg lykkelig enn det jeg kan si jeg er i dag!

11 kommentarer
    1. Jo jeg vil si det er normalt. Har en bibel, men den blir jo ikke brukt da hehehe..
      Men fikk den når jeg konfirmerte meg, og lar den stå i boksamlingen.. 🙂

    2. Jeg forlot den samme troen som deg, for snart 10 år siden, og jeg bor faktisk ikke så langt fra deg heller. Jeg kvittet meg med litteraturen ganske så fort. Men bibelen tok det faktisk 1 år før jeg fjernet. Jeg har ikke noen kontakt med noen annet enn mamma, eller vi fikk kontakt nå igjen for noen år tilbake men det er ikke lett.

    3. Chanett: Ja det er liksom det siste en kvitter seg med. Utrolig varmende å høre at du har kontakt med moren din igjen, men jeg kan forstå at det er komplikasjoner med det også. Det vil liksom ikke være samme kontakten som hvis en hadde kommet tilbake føler jeg, det er alltids visse ting en må forholde seg til…

    4. Ja det er det Christina. Jeg vet at hun får enormt mye motstand fordi hun har kontakt med meg, men jeg kjenner at det er en delt følelse, for hun vil jo gjerne at jeg kommer tilbake, men samtidig så skjønner hun ikke at jeg ikke vil det, så da er det litt sånn halt om halt. Hun ville jo flytte hitover men siden hun da vil oppleve for mye press fra menigheten her borte lever hun heller med det der hun bor. Jeg vet ikke hva jeg skal si mer enn det jeg.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg