JEG ELSKET Å SNAKKE OM JEHOVA

I Haugesund så har flere unge oppsøkt menighetene til Jehovas Vitner i sammenheng med skoleprosjekter. Jeg har selv blitt kontaktet av flere av dem med tanke på at jeg er nå på “den andre siden”. Gamle minner og regler er da blitt dratt opp, å det er minner som kanskje kommer til å sjokkere mange av dere.

I spørsmålsrunden jeg hadde så nevne en at menighetene nevne meg som et dårlig eksempel(gjerne indirekte), men for noen år siden så var jeg en av de unge som menigheten så på som et fantastisk eksempel. Haha, ja det er faktisk sant! Mange vil kanskje se på meg som en av dem som alltids hang etter og som en som ikke var så særlig aktiv innenfor, men jeg var helt det motsatte.

Jeg ELSKET å snakke om Jehova fra dør til dør. En periode hadde jeg lyst å slutte på skolen for å bli pioner. Pioner var dem som gikk å snakket om Jehova på fulltid. Det var liksom det de “jobbet” med. Det var vell ca 60 timer+ som de brukte i måneden på å snakke med mennesker om Jehova. Ja det ville jeg bli. Jeg hadde taler, var en av dem som svarte flest ganger på møtene, leste bibelen hver dag og tok med meg bladene vi brukte i forkynnelsen med på jobb for å lese dem i pausene mine. Jeg var 100% inn i den religionen.

Jeg døpte meg i en alder av 16 år. Et halvt år før så hadde jeg blitt kjent med en gutt på skolen som jeg falt pladask for. Han var det eneste jeg kunne tenke på, men han var ikke Jehovas Vitne. Selv om jeg på den tiden kunne si at jeg “elsket” han så elsket jeg Jehova mer så jeg avsluttet det vi hadde for å satse på Jehova. Noen måneder etter ble jeg da døpt som du ser på bildet under.

 

Ikke lenge etter så var jeg hjelpepioner. Det er nesten det samme som pioner, men mindre timer i måneden. Det var sommerferie, så jeg og mamma valgte sammen å være hjelpepioner den måneden. Vi gikk 30 timer fra dør til dør å snakket med folk om Jehova! Jeg husker jeg sa det var den beste måneden i livet mitt, det var en måned med velsignelser av Jehova husker jeg at jeg sa. En fin måned var det uten tvil. Jeg og mammaen min hadde et fantastisk forhold, så det å tilbringe så mye tid med henne gjorde det 1000 ganger lettere. Vi snakket som så utrolig mye mellom dørene.

Bare 2 år senere så dro vi til Stockholm på et stevne hvor søsteren min ble døpt. Huff, jeg husker jeg hadde så store forventninger til den helgen haha. Det var over 60.000 Jehovas Vitner som samles, å jeg skulle endelig få møte “mannen i mitt liv”. Jeg hadde snakket med en fra Trondheim i sikkert over 1 år, men aldri møtt han. Nå var vi begge her under stevnet, det kunne jo bare gå bra! Men neida, jeg møtte han 2 ganger og snakket med han sikkert 1 minutt maks. Broren hans var mer oppegående haha! Jeg husker jeg kom hjem å han startet som det vanlige med å snappe for fullt igjen, da orket jeg ikke.

Det er utrolig hvor annerledes folk kan være på en skjerm og i virkeligheten. Stakkar lille Christina som var så håpløst forelsket, vi skulle jo bli pionerparet som alle så på som det perfekte Jehovas Vitne paret! Jeg var uten tvil en håpløs romantiker på den tiden!

Bildet dere så øverst på dette innlegget er bildet av hele familien. Vi ble tatt bilde av pga. en artikkel i avisen. Vi var et fantastisk eksempel som familie i menigheten. Der hadde du en familie hvor den ene etter den andre døpte seg og fant lykke i Jehova. Hva skjedde egentlig? Det lurer nok menigheten fælt på. Jenta som tok fram sykkelen for å komme seg på møtene fordi familien ble hjemme. Jenta som sovnet med bibelen i armene. Hehe ja jeg gjorde faktisk det!

Det livet jeg hadde høres sikkert ut som et bra liv. Så hvorfor forlot jeg alt? Nå har jeg ikke snakket med foreldrene mine på 5 måneder, de som var mine venner her i Stavanger snur så fort de ser meg i gatene og jeg blir sett på som en skam av menneskene i menigheten som før så opp til meg. Var det virkelig verdt det?

JEG HAR ALDRI ANGRET ET SEKUND!

22 kommentarer
    1. Stakkars deg som er blitt så ødelagt av religion🙄Er nesten på grensen til barnemishandling når foreldre prakker på et uvitende barn religion😡Et tips til deg,les The God Delucion av Richard Dawkins👍

    2. Ja vi heier på deg christina😚 Innlegget her er veldig bra. Hvordan familien din klarer å kutte kontakt med søte gode deg er for meg helt uforståelig. Og veldig brutalt. Du fortjener kun det beste ❤
      Tante😚

    3. Anonym: Ja det er skummelt å se hvordan en så “søt og snill” religion kan være så brutale når du finner ut at det ikke er noe for deg. Det er farlig hvordan det kan ødelegge menneskers liv… Takk, skal sjekke opp i den 😀

    4. Du er et forbilde for andre unge jenter som har vokst opp i en sekt og som ikke har det bra. Foreldre som velger bort et barn for noe det ikke fins bevis for eksisterer er uforståelig og totalt uakseptabelt. Så godt at du har familie som elsker deg uansett!

    5. Har søsteren din kontakt me foreldrene deres? Siden hun har jo brutt regler som sex før ekteskap og hun bor jo med deg? Hun er vell ikke fortsatt i johovas da?

    6. Utrolig sterkt og tøft av deg. Jeg kan ikke engang forestille meg så vanskelig et slikt valg må være selv om du vet at det er det riktige valget. Jeg vet ikke om jeg hadde greid å ta det steget. Du fortjener faen meg ros for den ass!

    7. Hei. Jeg synes det er veldig fint å se at tidligere Jehovas Vitne i Norge tørr å stå fram med sine historier. Personlig har jeg nylig sett endel ting på youtube om hva som skjer blandt annet i Jehovas Vitne rundt om i verden. Å det er mye der jeg finner veldig veldig hårreisende. De nye anti-masturbasjons videoene for Bethel er jo ganske absurde og skremmende i segselv.
      Det er i allefall i den engelsk språklige verden i allefall et voksende miljø for tidligere Jehovas Vitne. Det er mange som har kommet ut, med forskjellige opplevelser. Mange finner en befrielse i å kunne snakke om disse tingene åpent. Da gjerne med andre som har samme opplevelse som de selv.
      John Cedars på YouTube – https://www.youtube.com/user/johncedars1929/about Er en tidligere Jehovas Vitne som snakker om sine opplevelser, snakker med andre om deres, og generelt bruker endel tid på temaer som kan være veldig hjelpsome for noen som nettopp har kommet ut å kanskje har endel tanker og følelser som kan være vanskelig å sortere.
      I tillegg så er vel http://jwsurvey.org/ kanskje den største faktasiden om Jehovas Vitne. Drevet og startet av tidligere medlemer.
      Håper at livet går videre fra dette punket. Å at du på sikt får se medlemer av familien din ute på denne siden av gjerdet. Lykke til! Å vit at du er ikke alene.

    8. Hei 😊 Jeg er en kristen mann på 52 år gift og har 4 barn , 1 hund og 3 katter .
      Jeg har aldri forstått hvordan Jehovas vitner kan forvrenger Bibelen slik som de gjør og støte fra seg folk som har vært med før , både familie og venner.
      De lærer at Jesus er Erkeengelgn Mikael / noe som ikke står i Bibelen . De 144.000 er ikke en utvalgt del av HmJehovas vitner men 144.000 av Israels stammer. Jesus innstiftet nattverden og sa vi skulle dikke hans blod ( ingen) og ete hans legeme ( brødet) etter hva jeg har forstått får ikke alle i Jehovas vitner drikke vinen og spise brødet . Dette er ikke bibelsk . Det er mye jeg kunne sagt, men alle årstall for dommedagsprofeter ikke-kom , jeg uhildete meg til Jesus jeg

    9. Kjip sitivasjon,jeg er også vokst opp som barn av jehovas vitner,å min erfaring er heeelt annerledes,jeg døpte meg aldri men var veldig aktiv,jeg sluttet på møtene tullet veeldig mye ble gravid å kom tilbake,ALLE ønsker meg velkommen tilbake 🙂 Det var to år siden..å idag,går jeg fremdeles på møtene,å jeg har en type som IKKE er med,han er ikke fan av religion,å jeg er gravid å ugift for andre gang. Å fremdeles så er alle bare super hyggelig å støttende 😂
      Håper ting går bra for deg 🙂

      1. Lenge siden dette, ser jeg, men likevel: JV er som du sikkert vet mye rausere med de som ikke er døpt! Hadde du gjort det samme som et døpt Jehovas Vitne, hadde du garantert blitt utstøtt. Det beste rådet til barn av JV foreldre er å unngå å døpe seg, og det for en hver pris.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg