Jehovas Vitner + Påske = ?

Det er nok ikke mange som vet at påsketiden er en av de viktigeste tidene for Jehovas Vitner, men allikevel så feiret vi den ikke på samme måte som alle andre. Vi hadde ikke noe fokus på påske-kyllinger, påske-egg og slike påske tradisjoner. Påsken er en tid hvor de fleste kristne minnes Jesus oppstandelse. Hos Jehovas Vitner var det omvendt, vi minnet Jesu død.

 

Den dagen samlet alle seg i Rikets Sal hvor det var et møte på rundt 1 time hvor det var en som hadde en tale om Jesus sitt liv og betydningen for at han ofret seg osv. På slutten av møtet ble det sendt vin og brød rundt i salen slik som Jesus gjorde før han døde som symbol på hans kjøtt og blod. Jeg husker jeg alltids ble stresset og klam for jeg var livredd for å miste noe av det, for det var musestille i salen når det ble sendt rundt så alle hadde fått det med seg.

 

Av og til var det noen som spiste og drakk, det var virkelig spesielt husker jeg. Det at de gjorde det var pga. at de var så sikre på at de var en av de 144.000 som nevnes i Bibelen som skal regjere med Jesus i himmelen. Jeg husker jeg aldri skjønte hvordan de visste at de skulle til himmelen, gud snakket jo ikke med mennesker. Men foreldrene mine sa at de var like sikre på det som jeg var sikker på at jeg var jente, så ja?

 

Så når jeg var Jehovas Vitne så var påsken bare en tid med masse fridager og en dag hvor en måtte på møtet, noe som gikk greit for det var alltids noen fine gutter som dukket opp fordi foreldrene deres kom på møtet denne dagen selv om de ellers aldri dukket opp. Hehe.

10 kommentarer
    1. Jeg og onkelen din Christina, var i Amerika en gang det var den såkalte minnehøytiden. Den gangen vi var medlemmer i slekta. Da var det flere som drakk og spiste på dette møtet. Vi var helt i sjokk for det hadde vi aldri sett før. De var jo da de utvalgte. En av de 144 000 som du skriver om. Så rart å tenke på. For en galskap denne delta er.
      Det er godt å være ferdig med den galskapen.

    2. Synes det hele er en skremmende trossetning… Vet om folk som har blitt utstøtt av egen familie etter å ha fått livet snudd opp ned på verst tenkelige måte. Og når Jehovas vitner gikk inn i huset mitt via terassedøra mens eg enda ikke hadde stått opp, aldri vært så forbanna før.. Har et eget innlegg; Hadde innbrudd av Jehovas vitner, skrevet i januar..

    3. Interessesant lesning. Skal sies at jeg forsåvidt kjente til dette litt fra før, men må innrømme at det har gått noe i glemmeboken.
      Hadde en bestevenninne for et par år siden som jeg tror kanskje er et Jehovas Vitne fremdeles. Nå var det ikke dette som var det vi snakket mest om, men det ble da noe, så litt har jeg plukket opp gjennom årenes løp sånn ved siden av det som har vært i media og slikt 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg