Den nakne sannheten

God morgen snupper.

 

Jeg sitter nå å ser ut av vinduet hvor vi i dag har 4 årstider på en dag. Nå er det sol, å for noen minutter siden så falt det både regn og hagl. Heldigvis så har jeg en video som skal redigeres til i morgen, så ut skal jeg ikke før jobb. Mulig en liten handletur for å handle inn nytt brød og slik før i morgen, men det fører meg over til hva jeg hadde lyst å snakke litt om i dag:

 

I går la jeg nemlig ut en video på både Snapchat og Instagram hvor jeg snakket om videoen jeg hadde begynt å så på YouTube hvor en får se hvordan slaktedyr blir behandlet. Grusomme tilstander, grusom behandling av dyrene, dyr som blir utryddet og planeten vår som bare blir mer og mer ødelagt av blant annet kjøttindustrien. Det jeg reagerte mest på var dyr som ble kuttet av både hale, tenner og ører uten noe form for bedøvelse.

 

If slaughterhouses had glass walls everyone would be a vegetarian – Paul McCartney

 

Men! Det kom mange meldinger plingende inn etter jeg la ut denne videoen hvor jeg snakker om disse tingene, å der mange nevnte at jeg måtte huske at i Norge er det andre og bedre tilstander i gårdene. Jeg hadde også dette litt i bakhodet når jeg så videoen, for jeg har jo hørt folk snakke om det. Samtidig så har det skurret litt for meg når det kommer til hvor godt disse dyrene i Norge har det, for det er tross alt dyr som blir født for å bli kjøttstykker. Det er ikke dyr som lever et fantastisk liv på beite, å når de er gamle og ikke kan leve mer så blir de slaktet. 

 

En av de første tingene jeg ville finne ut av var påstanden om at kuene blir tatt fra seg kalven rett etter fødsel. Jeg har jo selv sett både ku og kalv sammen på beite, så hvordan kan dette stemme? Etter å ha søkt og lest meg fram så fant jeg ut at ikke alle kuer blir fratatt barnet sitt, men det er melkekuene som blir da fratatt kalven sin. De kuene jeg har sett på beite med kalvene sine er kuer som hovedsakelig skal brukes til kjøttproduksjonen. (mer info kan du finne HER)

 

Med tanke på den utrolig store mengden av både kjøtt, egg og melk, så ser jeg ikke for meg at alt går smertefritt for dyrene. 

 

Ett A4-ark er plassen ei norsk burhøne har til disposisjon. Hele livet sitt.
Alvorlige dyrevelferdsproblemer er konsekvensen av en industri som har ett mål for øyet: Flest mulig egg, billigst mulig. – Dyrevern.no

 

Det sies at en moderne industihøne legger over 300 egg årlig, mens om du skulle sett på en høne som levde fritt i naturen bare hadde lagt 10-15 egg årlig. Jeg tenker det samme om kuene, hvor mye mer melk kroppene deres må produsere i forhold til hva som er naturlig. Det er slike ting som får meg til å tenke at uansett hvordan en vinkler det så har dyrene det til syvende og sist ikke godt. 

 

Bilde: Slik kutter du klimautslippene mest

 

Jeg skriver ikke dette innlegget fordi jeg selv er vegetarianer, å jeg skal tvinge andre til å bli det. Det at jeg i det hele tatt satte meg inn for å studere dette å se om jeg kan bli overbevist om at jeg burde bli vegetarianer, det var hele planen med dette. Jeg ønsker å dele med dere noe av det jeg fant interessant når det kommer til temaet om at dyrene har det godt i Norge, for jeg ble faktisk overrasket selv over at jeg fikk motbevist meg selv om en overpyntede historien om Norge. 

 

Jeg kommer til å fortsette å lese meg opp til både hvorfor det er bra for meg å kutte ned på kjøtt, å hvorfor det er bra for planeten. Jeg har hørt ting som at kjøtt kan framkalle kreft, at vi ikke er skapt til å spise kjøtt ovs. Jeg ønsker å fordype meg inn i disse tingene, for om jeg skulle finne ut at jeg vil bli veganer eller vegetarianer så vil jeg kunne vite hvorfor det er så mye bedre. Jeg vil bli overbevist om at dette er bra, å ikke bare bli det fordi det er en trend. 

 

xoxo ♥

7 kommentarer
    1. Er helt enig! Prøver å spise mindre kjøtt og har lagt merke til at når jeg prøver å snakke med venner, familie osv om det så vil ingen ta stilling til hvordan dyr slaktes, hvor kjøttet kommer ifra eller om vi i det hele tatt burde bytte over til mindre kjøtt! Det første folk sier er «Husk at vi bor i Norge» men når jeg spør de hvordan dyr i Norge blir slaktet, vet ingen det!!! Hvordan kan de da si dette til meg?? Googlet meg opp på det og fant ut at dyr i Norge blir slaktet på stort sett de samme måtene som i filmen. Hvordan dyrene har det innen (eks bor det 1000kriser i samme binge på en gård og på vei til slakterier osv) er det heller ingen som vet. Hvorfor vet ingen dette og hvorfor vil ingen snakke om det? Hvorfor lærer vi ikke dette på skolen?! Jeg blir provosert og litt sint, fordi jeg ikke har lært dette noen plass og blindt har gått med på vår kultur og vaner. Jeg skal også prøve å lese meg mer opp dette😊

      1. Ganske enig der! Mange reagerer med sinne eller ignorere når en snakker om grunner til at en burde bli vegetarianer/veganer. De bruker det lille de har om at ting er annerledes i Norge som unnskyldning, men samtidig så spiser de kjøtt når de er i utlandet hvor de ikke blir behandlet på samme måte. De bruker unnskyldninger i stede for å forstå at de gjør feil ved å spise så mye kjøtt.

    2. Men husk. Om vi ikke har husdyr i Norge gror landet vårt igjen og bygder og små tettsteder forsvinner. Norge blir øde, og fraflyttet. Vil vi at alle skal bo i storbyer på Østlandet?

      Slutter vi med husdyr forsvinner også medisiner og fordi livsnødvendige medisiner må prøves ut først.

      Vegitarianere kommer til å dø på grunn av manglesykdommer fordi maten kosttilskuddene dere kjøper kommer fra blant annet dyr.

      Skal vi slutte å spise kjøtt på grunn av miljøet må vi også slutte å importere mat. Da blir det ikke mye igjen vi kan spise.

      Støtt den norske bonden ved å kjøpe kvalitetsprodukter produsert i Norge.

      1. Hvorfor skal dette forsvinne. Det sies at om v i slutter produksjonen av kjøtt så vil det bli slutt på sult. Dette fordi alt av korn vi bruker for å fore disse dyrene. Så hvorfor skal plasser forsvinne? Det gir ingen mening, for en gård kan produsere både frukt, grønnsaker og korn, ikke bare kjøtt.

        Vegetarianere og veganere er de sunneste menneskene de finner på denne kloden. Så å si alle mennesker som spiser kjøtt spiser alt for lite frukt og grønt, så jeg vet ikke hvem som mangler hva. Det sies at kjøtt er kreftframkallende, ikke frukt og grønt.

        Hvorfor skal vi slutte å importere andre matvarer bare pga. kjøttproduksjon? Selvfølgelig blir det mer enn nok å spise. Vi lever i 2019, året hvor du kan spise en vegetarburger som smaker kjøtt!

        Alle kan si seg enige at en burde i alle fall prøve å kutte ned litt på kjøtt, om det så bare er en dag.

        1. Norge har ikke nok dyrkbart areal til å kunne produsere store nok mengder med plantebasert mat til befolkningen. Man får heller ikke mer kreft av å spise kjøtt kontra planter. Mennesker er «laget» for å kunne spise kjøtt, noe som fordøyelsessystemet og tannrekken vår tilsier. Vi er omnivore dyr (alt-etende) slik som hunder og griser. Greit å spise både frukt, grønt og kjøtt, men er mange som kan redusere kraftig på inntak av kjøtt.

        2. For å snakke om kreft kan vi heller begynne å diskutere det som dere stapper inn i kroppen deres. Silikon, fillers i leppene og til slutt botox som er en svært giftig nervegift. Alle disse stoffene er dokumentert at de kan være kreftfremkallende.

    3. Hei😊

      Jeg er oppvokst på gård og kan betrygge deg at de fleste norske melkekyr har det helt topp. Hos oss var kalven med mor ut på beite, men mor blir i tillegg melket morgen og kveld. Kua har ingenting imot dette, snarere tvert imot så får kua melkespreng og jurbetennelse dersom kalven ikke drikker nok, mens melking sørger for at kua ikke får overfylte jur. Det øker jo samtidig produksjonen også og fortsetter etter kalven har drukket sitt, men det er likt som hos mennesker. Når barnet er ferdig med å amme, så er det en del som fortsetter å pumpe for å holde produksjonen igang, bl.a for å donere bort morsmelk til sykehus, der babyer av forskjellige grunner trenger det.
      Og da jeg ammet sønnen min måtte jeg pumpe i tillegg, hvis ikke ble brystet betent og vondt pga alt som var igjen. Så kuene har virkelig ikke vondt av å bli melket😊 og de fleste bonder elsker dyra sine og er av de mest dyrekjære menneskene som finnes. De som holder på med melkeproduksjon holder som regel ikke på med stor kjøttproduksjon, det er gjerne to forskjellige ting.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg