Forfulgt hjem fra jobb

 

Jeg har egenlig aldri vært noe særlig redd av meg. Jeg kommer fra en liten by hvor det sjeldent skjer noe dramatisk, så det å jogge i mørket, gå hjem alene og generelt være ute alene når det er mørkt var aldri skummelt. Så flyttet jeg til Oslo, hvor jeg starter i en jobb som gjør at jeg alltids drar hjem midt på natten. Ettersom jeg har en jobb som inneholder alkohol så blir det å kjøre bil til og fra jobb uaktuelt. Jeg har da 3 valg: Buss, taxi eller gå. 

 

Taxi i seg selv er utrolig dyrt, spesielt på nattestid, noe som gjør at jeg sjeldent tar taxi hjem fra jobb. Det går ikke trikk, men bussen jeg kan ta bruker lengre tid enn det tar for meg å gå hjem, så jeg ender opp med å gå hjem. Heldigvis så er det lys, taxier og biler hele veien hjem, noe som gjør at jeg føler meg utrolig trygg når jeg går hjem. 

 

Jeg har opplevd å bli stoppet av fulle menn, men de forsvinner like fort som de kommer. Jeg kler meg stygt med vilje slik at jeg ikke skal vekke noe oppmerksomhet på vei hjem, men allikevel så skjer det samme hver natt… I løpet av min 15 minutters lange gåtur så blir jeg forfulgt av flere biler. De kjører forbi sakte, de snur for å komme tilbake og de stopper til å med opp for å få tak i meg.

 

Disse bilene er de som skal gjøre at jeg føler meg trygg når jeg går hjem, men det er dem som gjør at det blir ubehagelig. Det er nemlig taxier. Et spørsmål: Er det normalt her i Oslo at taxier stopper opp uten at du har gitt noe form for signaler for å spør om du vil sitte på? Om jeg ønsker å ta en taxi hjem så vinker jeg inn en taxi, men om en taxi stopper ved meg og spør om å sitte på så hadde ikke jeg forventet å betale, noe jeg sier også til dem. 

 

Jeg har blitt så lei av at taxier som sakker farten for å kjøre ved siden av meg der jeg går for å skrike ett eller annet til meg, for jeg (med musikk på ørene) verken hører hva de sier eller snur hodet mitt mot dem. Jeg skal hjem, å jeg kommer meg hjem selv! 

 

Har du opplevd noe lignende? Er det normalt at taxiene forfølger gående? 

 

xoxo ♥

3 kommentarer
    1. Om en Taxi gjør dette kan du notere deg nummeret på bil, eller skilt på taket og melde i fra til sentralen eller politiet om det er plagsomt. DU skal IKKE tåle ubehag fra noen, og rart synes jeg at taxier er verstinger. Pass på deg selv <3

    2. Vil bare gjøre deg obs på at ei bekjent av meg tok taxi hjem på kveldstid i Oslo, hvor en taxi sjafør stadig prøvde å klå på hun. Hun løp ut av taxien når han sakket farten, men han løp etter og både dro henne i beina og sparket hun i magen og ansiktet da hun lå nede. Hun ble nesten voldtatt denne kvelden av en taxi sjafør som liksom skal få henne trygt hjem – ikke stol på alle! Denne fyren ble aldri tatt..

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg