min siste samtale med foreldrene mine (forhåpentligvis)

Skrevet 03.03.19

 

Jeg sitter på flyet nå som jeg skriver dette. Jeg fikk denne meldingen rett før flyet skulle til å lette fra Gardemoen. Ikke vet jeg om familien min har skrevet mer etter dette. Når jeg fikk denne meldingen så var det en helt ny følelse som strømmet gjennom kroppen, eller rettere sagt så var det ingen følelser. Det var en kald strøm gjennom kroppen min hvor jeg så på meg selv som følelsesløs og kald med svaret mitt. Men hva kan en forvente?!

 

Jeg har endelig greid å roet meg ned med tanken på at jeg måtte dra alene. Samtidig så er det første gang noen faktisk skal skjære i kroppen min, jeg har aldri vært i narkose en gang. Så opp i alt dette så finner plutselig foreldrene mine ut av nå vil de være der? Å hva med når jeg er ferdig, når alt gikk fint og jeg kommer hjem? Da hører jeg ikke noe fra dem lengre, siden det gikk bra? Det er faen meg urettferdig i så fall! Det siste jeg ønsker er å gi dem noe som helt følelse om at jeg hadde ønsket dem der om ting skulle gått galt. Foreldre er bare en tittel de har nå, for uten den tittelen så hadde jeg ikke engang kunnet kallet dem bekjente etter alt.

 

Jeg vet hvordan Jehovas Vitner dømte andre mennesker som tok å fikset på utseende når jeg var med, å jeg vet at også jeg har vært et samtaleemne om mine dårlige valg. Jeg er ikke en kake som en kan une seg en bit av når en føler for. Enten så støtter vi hverandre gjennom alt, ellers så lever vi videre hver for oss. Punktum. 

 

Mange av dere lurer på om jeg noen gang kunne gått tilbake til å hatt kontakt med foreldrene mine. Kunne du tilgitt og fortsatt kontakten med en som prøvde å ta livet ditt, men som angret seg? Noen hadde greid å tilgitt mens for noen hadde det vært umulig, for etter noe så alvorlig så er det ikke alle som hadde kunnet risikere sin egen sikkerhet på den måten. Om ikke livet mitt direkte hadde vært på spill av å gjenopprette kontakten med dem, så vet jeg ikke om jeg kunne risikert å bli sviktet nok en gang. De har allerede utstøtt meg 2 ganger. Det å risikere en 3. gang er ganske usannsynlig, i alle fall i næreste framtid så er det ikke verdt det. 

 

Ettertanke 07.03.19: Grunnen til at jeg velger å dele dette innlegget er rett og slett fordi jeg ønsker å få en slutt på slik psykisk pining om jeg kan kalle det for det. Jeg ble blant annet i dag ringt opp av min mor med en feil, noe som virkelig stikker når jeg ser det står mammy på telefonen min. Jeg håper at dette innlegget kan gjøre en stopper på den psykiske plagen jeg har måttet gå gjennom, ved å regelmessig blitt mint på at de er der men ikke der for meg. Jeg har bare lyst å se navnet deres på telefonen min 1. gang, å det er når de ikke lengre er hjernevasket og forstår at alt det de har gjort mot meg er GALT. 

17 kommentarer
    1. Jeg håper foreldrene dine våkner opp og aksepterer deg for den fantastiske og selvstendige jenten du er. Ta det med ro mens du er i rekonvalisens. Så bra at du har en familie som bryr seg om deg.

    2. Det er en fortvilende og veldig vond situasjon.
      Du vet vi forstår deg 100% Vi her i Gjøvik og omegn er iallefall veldig glad i deg uansett hva du tror og ikke tror ❤

    3. Å lille skadeskutte.

      Din mor slutter aldri elske deg å klart hun er redd for deg , når du skal opereres og derfor sendte denne medinga

      Synes du svarte greit.

      Manipuleringa som ligg i at du er sendt ut i mørket aleine fordi du ikke tenker likt på foreldrene dine har du sett og tar avstand fra.
      Det er så leit de ikke klarer tillate deg å være deg.

      De tror de sitt på den ene fulle sannhet , og forsøker presse den på deg.
      Jeg tror ikke det er av hat eller mislik , men fordi de faktisk TROR at det er det beste for deg, å det er kjærlighet selv om fremgangsmåten er helt forferdelig.

      En liten tanke.. dersom mamma brøt med sekten , liksom du gjorde, hva ville du gjort da ?

      Jeg er le meg fordi du blir så såret av de som skulle møtt deg med aksept og inkludering.

      Men EN ting vil jeg si deg… En mamma slutter aldri elske

      1. Tusen takk for at du tar deg tid til å kommentere og svare på innlegget i det hele tatt! <3 Der er ganske så sant det du sier, de er så pass hjernevasket at de tror det er det beste det de gjør.

        Hvis moren min hadde gått ut så vet jeg ikke helt hva jeg hadde gjort. Jeg hadde i alle fall ventet på at hun skulle kontaktet meg og beklaget skikkelig for alt hun måtte la meg gå gjennom. Uten anger, ingen gjenforening.

    4. Kanskje de våkner når alle døtrene deres har flyttet ut og tatt avstand fra sekten. Dere søstre må stå sammen og støtte hverandre.
      Grattis med nye pupper!

    5. Jeg kjenner meg så innmari igjen i dette. Jeg har vokst opp uten en mor og far, og har aldri hatt så mye kontakt med de. Hvorfor, er litt privat. Men det er ikke noe jeg selv har gjort! Det er som du selv sier, psykisk pining. Jeg har måttet jobbe fra jeg var 17 år, for og kunne betale husleie og mat på bordet. Jeg har måttet stå i alle motganger alene, grunnet null kontakt med foreldre. Å motta slike meldinger blir en sårbar påminnelse om sviktet fra de som skulle vært der for deg, uansett hva, men som heller velger og prioritere seg selv og sine behov framfor barnet sitt. Det er så urettferdig og ufortjent, men vit at det er ikke deg det er noe galt med, vit at du er ikke alene i din situasjon, og vit at du er like mye verdt som alle andre. Du står på dine egne ben, og det virker som du klarer deg veldig greit! Det er ikke mange som hadde klart seg like godt som det du har, så du har min fulle respekt!

      Jeg har som sagt jobbet siden jeg var 17 år, har per dags dato 3(!) jobber, og skal studere sykepleier til høsten. Jeg skal ikke la “mine biologiske” foreldre ødelegge min framtid. Jeg er stolt over hvor jeg er den dag i dag, og det, takket være meg selv. Du og skal være stolt over hvor du er den dag idag, for du har selv lagt ned arbeid i det. Så den meldingen der skjønner jeg at du reagerte på, og jeg føler med deg.

      Håper du har det bra <3

      1. Tusen takk for nydelige ord, å at du tar å deler dine opplevelser. Det er så utrolig godt å høre fra andre som lever i lignende liv, i alle fall så sterk som du er som greier deg også. Du kommer til å nå langt <3

    6. Var inne å så noen av videoene dine på YouTube etter å ha lest dette. trodde de i jehovas kunne være litt «gale» i hodet og oppslukt i religionen…. Men altså dette topper jo kaka. Å foreldrene dine kan jo ikke tvinge deg til å være med der! De burde jo akseptere deg for den du er! Trist å lese/høre hvordan du har blitt og blir behandlet. ❤️ Klem til deg og varme tanker

    7. Sykt bra at du deler det på bloggen din

      Håper de skammer seg ..burde de hvertfall..
      Og karma finnes overalt uavhening a relgion;)

    8. hei!

      en god side for oss ex-Jehovas Vitner: https://www.jwfacts.com/

      her er også et par gode youtube ressurser: https://www.youtube.com/channel/UCsqn7YzeUv2S9B1Roxx5o2g (Propagandavideoene til Vakttårnet med tale-kommentarer fra et ex-Jehovas Vitne)

      https://www.youtube.com/channel/UCz1w0ll081JJiYcjb298pOw (videoene til John Cedars er ganske lange. Langt fra nødvendig å se alt, men det er noe interessant materiale)

      På quora.com så er det brukere som skriver kritisk om Jehovas vitner: Mark Jones og Helge Kåre Fauskanger er blant de beste. Det finnes flere.

      https://skepticsannotatedbible.com/ er en ganske god side. Bra ressurs for oss som ser kritisk på bibelen.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg